Rice & Curry - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Rosa Buisonje - WaarBenJij.nu Rice & Curry - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Rosa Buisonje - WaarBenJij.nu

Rice & Curry

Blijf op de hoogte en volg Rosa

13 Maart 2017 | Sri Lanka, Colombo

Goeiemiddag (hier is het nu 2 uur 's middags)!

Het is inmiddels mijn vierde week, derde stageweek in Sri Lanka en ik vermaak me nog steeds prima; of eigenlijk, steeds beter! Ik weet nu hoe duur een tuk-tuk ritje moet zijn, waar ze af moeten slaan, hoe het OV-werkt en welke banken mijn kaart accepteren. Heerlijk gevoel, om langzaamaan een beetje een normaal onderdeel te worden van de stad.

Goed, ik kan wel weer een opsomming van dagen gaan geven, maar veel leuker is het misschien wel om gewoon wat situaties te beschrijven hier. Zoals, de situatie "eten" bijvoorbeeld. Eten doet iedereen hier met z'n rechterhand (ik zie er nog debiel uit, maar het lukt een beetje) want je linkerhand is onrein. De lokale menukaarten hebben doorgaans de keuze uit Rice and Curry, Kottu (een soort door elkaar gehakte noodles), Fried Rice of Biriyani (rijst), met allerlei extraatjes zoals roti of dahl die je er aan kunt toevoegen. Voor een maaltje in mijn nieuwe favoriete restaurant betaal je zo'n 150 a 200 rupees, en geloof mij; da's genoeg voor lunch de volgende dag.

Het eten is hier geweldig, geweldig pittig maar niet overheersend. Ze gooien echt overal pepers doorheen (zelfs de ananas die je op de straat koopt), en het bevalt me steeds beter. Wat ook leuk is, is dat ik hier nu gewend aan raak maar de nieuwe toeristen die je ontmoet in zo'n hostel vaak geen flauw idee hebben van hoe scherp het echt is. Goed, volgens mij is het allemaal niet toppie gezond (veel vet), maar dat compenseren we dan wel weer met wat fruit.
Op m'n stage eet bijna iedereen zonder bestek, dus de eerste week was ik een eenzame westerling; inmiddels durf ik ook waar de experts bij zijn met m'n rechterhand te eten en dat lijken ze allemaal wel te kunnen waarderen!

Colombo is een beetje een ondergewaardeerde hoofdstad denk ik, en veel toeristen komen hier om er ook weer zo snel mogelijk van door te gaan. Ik zit hier natuurlijk wat langer 'vast' en ben vastberaden om de verborgen leuke plekjes van Colombo te ontdekken; dat ze er zijn weet ik zeker, moet ze alleen nog 'ff' vinden! Tot nu toe mijn favoriete plek is het park, vlakbij mijn hostel. Omdat stelletjes in het openbaar hier geen arm om elkaar heen slaan/handen vasthouden, gaan ze naar parkjes of andere gekke plekken waar er iets minder op ze gelet wordt. Met als resultaat dat het enorme park vol zit met zenuwachtige stelletjes. Geeft een heel leuk sfeertje aan de oase van groen!

Dit weekend op zondag was het Poya; dan ligt het hele land plat, want 't is een nationale feestdag. Je kunt dan nergens alcohol krijgen (wat sowieso al een aardige beproeving is), en we waren bijzonder prettig verbaasd dat er een eettentje open was zodat we onszelf konden trakteren op Kottu. De stad lijkt dan een beetje te slapen, het verkeer is minder erg aanwezig en alles gaat sloom. Kortom; een heerlijke zondag dus!

De komende week staat in het teken van mijn scriptie, gezien ik een overleg in de planning heb staan met collega's van ICES. Verder moet ik m'n visum gaan verlengen bij het Immigratie-kantoor en zo'n proces neemt hier gerust een dag in beslag. Leuke klus, dus!

Veel liefs uit een steeds warmer wordend Colombo (het is hier nu zo'n 35 graden in de schaduw)!


  • 13 Maart 2017 - 11:26

    Je Brother Frm Same Mother:

    Leukleukleuk! Ik ben erg benieuwd naar je project daar.Vertel je daarover meer in de volgende :)?

  • 15 Maart 2017 - 13:04

    Dimitri Petersen:

    Hoi Rosa, leuk te lezen wat je allemaal meemaakt. Heel veel succes. Lieve groet van ons viertjes. DKNY

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosa

Actief sinds 12 Nov. 2013
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 10916

Voorgaande reizen:

21 Februari 2017 - 14 Juni 2017

Sri Lankaanse Stage

03 December 2013 - 30 Maart 2014

Van eiland naar vaste land

Landen bezocht: